7 tips ontvangen voor een hogere klanttevredenheid ?

Laat dan snel je gegevens achter!

7 redenen waarom je moet investeren in klanttevredenheid
Customer happiness Customer satisfaction

7 redenen waarom je moet investeren in klanttevredenheid

Wanneer je start met een onderneming, wil je succes uitbouwen op lange termijn. De meest belangrijke factor om dit te verwezenlijken, zijn jouw klanten. Zonder klanten, geen onderneming. Het is dus vanzelfsprekend dat je jouw klanten tevreden moet zien te stellen en dat in de toekomst ook zo moet zien te houden. Maar wat zijn de 7 belangrijkste redenen om de tevredenheid van klanten niet uit het oog te verliezen?
 

  1. Een tevreden klant is een terugkerende klant (loyaliteit)

Om te zien of een klant zal terugkeren of niet, is klanttevredenheid de beste indicator. Hoe tevredener de klant, hoe waarschijnlijker hij terugkeert. Klantloyaliteit zorgt dus voor een omzetstijging en een groter marktaandeel.
 

  1. Met klanttevredenheid kan je je differentiëren, wat een competitief voordeel is

Trouwe klanten weten de waarden van een product of dienst. Daarom zijn ze geneigd om:

  • Minder af te dingen op de prijs
  • Meer open te staan voor cross- en upselling
  • Meer hun ervaring met anderen te delen

  1. Klantverloop daalt

De hoofdreden van klantverloop is niet de prijs, maar wel een slechte klantenservice.
 

  1. Hoger customer lifetime value

Een “volkomen tevreden klant” zorgt voor 2,6 keer meer inkomsten dan een “enigszins tevreden klant” en 14 keer meer inkomsten dan een “enigszins ontevreden klant”.

  1. Mond-tot-mondreclame

Er bestaat een duidelijke link tussen klanttevredenheid en mond-tot-mondreclame. Die mond-tot-mondreclame heeft invloed op een mogelijk aankoop van een product of service.

Social media maakt het ons de dag van vandaag alsmaar gemakkelijker om een groter publiek te bereiken. Wanneer een klant ontevreden is, zal hij met verschillende mensen over zijn slechte ervaring spreken. Wanneer dit via sociale media gebeurt, kan dit een grote impact hebben op uw onderneming. Onderschat ‘klanttevredenheid’ dus zeker en vast niet.

  1. Gemotiveerde werknemers

Klanttevredenheid en de motivatie van jouw werknemers lijken elkaar op een positieve manier te beïnvloeden: tevreden klanten vehogen de motivatie van jouw werknemers, meer gemotiveerde werknemers zorgen ervoor dat jouw klanten nog beter bediend worden.

  1. Kosten dalen

Doordat er minder klanten of problemen zijn die moeten verwerkt worden, zullen bij tevreden klanten de totale kosten gaan dalen. Bovendien zullen ze zorgen voor gratis reclame en wordt de koopcyclus korter doordat er een bepaalde reputatie wordt opgebouwd. Daarnaast is het werven van een nieuwe klant 6 tot 7 keer duurder dan het behouden van een huidige klant.

Klanttevredenheid speelt dus een enorm belangrijke rol binnen een onderneming. Niet alleen is het een manier om klantloyaliteit te meten, klantverloop te verminderen, omzet te verhogen en een hoger CLV te bekomen. Het is ook een manier tot competitief voordeel en mond-tot-mondreclame die men niet mag onderschatten. Wil je starten met het optimaliseren van jouw klanttevredenheid? Wij van het Glimlag-team staan voor je klaar. Contacteer ons via het contactformulier .


7 redenen waarom je moet investeren in klanttevredenheid

Gepubliceerd door

Britt Friet

Interessant artikel?

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde artikels

5 tips die je leren omgaan met negatieve klanten

Wanneer je een bedrijf of zaak runt, krijg je vroeg of laat wel te maken met moeilijke/negatieve klanten. Dit is natuurlijk niet erg, enkel moet je ervoor zorgen dat je deze mensen zo snel mogelijk op gepaste ... Lees meer

Gepubliceerd door Gwen Claes

Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?

Het meten van de klanttevredenheid, ook wel customer satisfaction genoemd, is belangrijk en wordt de komende jaren nog veel belangrijker! Gezien in onze economie alles draait om de service die je als bedrijf ... Lees meer

Gepubliceerd door Martijn Knoops