7 tips ontvangen voor een hogere klanttevredenheid ?

Laat dan snel je gegevens achter!

5 tips die je leren omgaan met negatieve klanten
Algemeen Customer happiness

5 tips die je leren omgaan met negatieve klanten

Wanneer je een bedrijf of zaak runt, krijg je vroeg of laat wel te maken met moeilijke/negatieve klanten. Dit is natuurlijk niet erg, enkel moet je ervoor zorgen dat je deze mensen zo snel mogelijk op gepaste wijze verder helpt zodat ook zij in een later stadium tot de groep van trouwe klanten gaan behoren.

Laat je echter niet afremmen door deze negatieve klanten. Wanneer je een doel voor ogen hebt, moet je er vol voor gaan. Daarom geven wij jou met het Glimlag-team 5 tips die jou helpen om beter om te gaan met deze moeilijke klanten.

 

Tip 1: Ga na of ze gelijk hebben

Wanneer je merkt dat de dienstverlening van jouw bedrijf of zaak regelmatig te maken krijgt met negatieve kritiek, dan moet je dit verder gaan onderzoeken. Is deze negatieve feedback terecht of gaat het louter om een misverstand dat is geëscaleerd?

Wanneer je weet waar de pijnpunten zitten, dan weet je ook wat je moet doen om deze te verbeteren. Stel een plan van aanpak op en breng jouw medewerkers op de hoogte. Enkel dan kan je progressie maken.

Uit de resultaten zal vervolgens snel blijken of de doorgevoerde aanpassingen het nodige effect hebben.

 

Tip 2: Grijp in wanneer het nog niet te laat is

Wanneer je merkt dat klanten ergens mee zitten, moet je proberen achterhalen wat er nu net scheelt. Vaak gaat het om kleine zaken die medewerkers hebben gehoord of feedback die via via bij jou terecht is gekomen. 

Wanneer de frustraties nog in een beginstadium zitten, heb je gelukkig nog de kans om dit snel recht te zetten.

Als je als bedrijf of zaak in staat bent om dit te doen, dan hebben jouw klanten niet de kans om negatieve feedback te geven. Dit gaat enkel maar een positieve invloed hebben op de klanttevredenheid.

 

Tip 3: Waardeer reacties op social media

Tegenwoordig is het als klant een stuk gemakkelijker geworden om kritiek te uiten op iemand anders. Natuurlijk moet je hier als bedrijf of zaak goed mee omgaan.

Wanneer iemand iets post op social media, dan is het al mooi dat deze persoon de tijd heeft genomen om te reageren. Apprecieer dit dus!

Of het nu om positieve of negatieve feedback gaat, dat maakt niet uit. Zie elke reactie als feedback waar je uit kan leren. Alle feedback kan je helpen om te groeien.

 

Tip 4: Ga de dialoog aan

Misschien wel de belangrijkste tip in deze blogpost! Ga de dialoog aan met jouw klanten. Wanneer je kritiek ontvangt via social media, is dit vaak vrij kort. 

Maar als bedrijf of zaak wil je natuurlijk het volledige verhaal weten. Vanaf welk punt is het beginnen fout gaan? Waar ligt de kern van het probleem?

Bovendien gaan klanten jouw persoonlijke aanpak ook appreciëren. Iemand die negatieve feedback heeft, krijgt op deze manier een positief gevoel door jouw manier van werken. Hij of zij weet dat jij de feedback serieus neemt en hier bovendien iets aan wil doen.

 

Tip 5: Wees altijd eerlijk en open

Eerlijkheid duurt het langst. Ook wanneer je jouw fout moet toegeven aan bepaalde klanten. Het is altijd beter om de waarheid te vertellen dan om te ontkennen.

Ondanks dat het niet leuk is om fouten toe te geven, is dit toch het beste wat je kan doen. Je gaat je als bedrijf of zaak op deze manier ‘volwassen’ opstellen en je reageert bovendien ook op een menselijke manier op negatieve reacties.

 

Glimlag helpt jou omgaan met feedback

Zoals je merkt is Glimlag er niet alleen om de klanttevredenheid van jouw klanten te meten. Wij helpen jou ook omgaan met feedback.

Wanneer je dus met een probleem zit en niet de nodige informatie terugvindt op onze website of Facebookpagina, dan mag je ons altijd persoonlijk contacteren. 

Wij geven jou graag professioneel advies om de customer satisfaction op hoog niveau te houden.


5 tips die je leren omgaan met negatieve klanten

Gepubliceerd door

Gwen  Claes

Interessant artikel?

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde artikels

Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?

Het meten van de klanttevredenheid, ook wel customer satisfaction genoemd, is belangrijk en wordt de komende jaren nog veel belangrijker! Gezien in onze economie alles draait om de service die je als bedrijf ... Lees meer

Gepubliceerd door Martijn Knoops