7 tips ontvangen voor een hogere klanttevredenheid ?

Laat dan snel je gegevens achter!

Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?
Algemeen Customer satisfaction

Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?

Het meten van de klanttevredenheid, ook wel customer satisfaction genoemd, is belangrijk en wordt de komende jaren nog veel belangrijker! Gezien in onze economie alles draait om de service die je als bedrijf of zaak levert aan jouw klanten, moet je ervoor zorgen dat er altijd aan alle verwachtingen wordt voldaan.

De dag van vandaag heeft een klant tal van mogelijkheden om zowel online als offline de gewenste diensten of producten te vinden. Elk bedrijf of elke winkel op de hoek van de straat doet daarom zijn uiterste best om klanten zo tevreden mogelijk te houden. Enkel dan kan je natuurlijk groeien in hetgeen je doet.

Maar weet jij als bedrijf of zaak hoe tevreden jouw klanten nu daadwerkelijk zijn? Als je wil groeien als bedrijf, winkel of restaurant, dan moet je natuurlijk weten wat klanten goed en vooral minder goed vinden aan jouw service of producten.

Meten is weten’ wordt vaak gezegd. In dit geval klopt dit helemaal. Probeer te achterhalen wat jouw klanten vinden van jouw diensten, producten of service en verbeter deze waar nodig.

4 redenen waarom ook jij de klanttevredenheid moet meten

  • Het is de belangrijkste factor waarom klanten jou trouw blijven 
  • Het voorkomt ergernissen bij klanten
  • Het is de manier om je te onderscheiden van je concurrenten
  • Het zal de negatieve mond-tot-mondreclame verminderen

Kortom, ga de dialoog aan met jouw klanten. Kies niet voor ‘easy money’ maar probeer een relatie op te bouwen met jouw klanten, zodat er op lange termijn een leuke samenwerking ontstaat!

Door actief te luisteren naar jouw klanten, biedt je hen een uitlaatklep om frustraties of ergernissen te uiten. Natuurlijk is het niet mogelijk om als bedrijf naar elke klant individueel te luisteren. Maak daarom gebruik van Glimlag, een tool die klanten helpt om hun negatieve maar ook positieve ervaringen achter te laten.

96% van de ontevreden klanten klagen (nooit)

Als je weet dat 96% van jouw ontevreden klanten nooit zal aangeven waar ze zich aan ergeren of wat het probleem is, dan weet je dat de problemen zich alleen maar gaan opstapelen…

De kans is groot dat de berg van frustraties op een keer te groot wordt en de klant voorgoed voor iemand anders kiest.

Om dit te voorkomen, moet je dus een uitlaatklep voorzien voor jouw klanten. Pols naar de klanttevredenheid van jouw klanten en ontdek op deze manier waar de pijnpunten binnen jouw bedrijf, winkel of zaak liggen.

Stel vervolgens een plan op om deze pijnpunten te verbeteren en je bent zeker dat klanten minder geneigd zijn om de overstap te maken naar één van jouw concurrenten.

Bron: Trackur

Wanneer is een klant nu echt tevreden?

Wanneer we op een schaal van 0 tot 10 de klanttevredenheid meten. Dan mag je de volgende rating in het achterhoofd houden:

  • Klanten die jou een score van 6 op 10 of lager geven, moeten de nodige aandacht krijgen! Zij zijn niet echt tevreden en kunnen jou dus als klant verlaten.
  • Klanten die jou een score geven van 7 op 10 of hoger, zijn tevreden klanten. Zij zullen in de toekomst zeker nog terugkeren om meer gebruik te maken van jouw diensten of producten.
  • Klanten die jou een perfect rapport of een score van 9 op 10 geven, zijn jouw potentiële ambassadeurs. Zij maken gratis reclame voor jou!

Jouw doel als bedrijf of zaak moet zijn om zoveel mogelijk klanten om te vormen tot ambassadeurs. Dit kan je echter alleen doen door de customer satisfaction in kaart te brengen en hier de juiste actiepunten aan te koppelen.

Omgaan met moeilijke situaties

Omgaan met moeilijke klanten of klanten die ontevreden zijn, kan soms zwaar zijn. Maar door goed om te gaan met de situatie en de juiste oplossingen aan te bieden, kan je van deze moeilijke klanten ook tevreden klanten maken!

Ook hier helpt Glimlag jou verder! Volg ons op Facebook en lees zeker ook onze toekomstige blogposts. Wij voorzien jou van professioneel advies en gratis tips zodat jij van jouw klanten echte ambassadeurs maakt.

Waar wacht je nog op?

Klanten zijn mondiger als vroeger en delen bovendien graag hun frustraties op het internet. Voorkom dat ontevreden klanten negatieve reclame maken voor jouw bedrijf of zaak.

Kies voor Glimlag en biedt jouw klanten een mooie, handige tool die dient als uitlaatklep.

Heb je vragen of wil je graag meer info over Glimlag? Neem contact met ons op en wij helpen jou verder!


Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?

Gepubliceerd door

Martijn Knoops

Interessant artikel?

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde artikels

5 tips die je leren omgaan met negatieve klanten

Wanneer je een bedrijf of zaak runt, krijg je vroeg of laat wel te maken met moeilijke/negatieve klanten. Dit is natuurlijk niet erg, enkel moet je ervoor zorgen dat je deze mensen zo snel mogelijk op gepaste ... Lees meer

Gepubliceerd door Gwen Claes