7 tips ontvangen voor een hogere klanttevredenheid ?

Laat dan snel je gegevens achter!

Maak jouw eerste vragenlijst aan de hand van deze 6 tips!
Algemeen Customer happiness

Maak jouw eerste vragenlijst aan de hand van deze 6 tips!

Een tevredenheidsenquête kan, weliswaar mits de juiste aanpak, een schat aan belangrijke informatie opleveren. Klantenfeedback is enorm waardevol en kan je veel nieuwe inzichten brengen waar je vervolgens op kan inspelen. Tijd dus om actie te gaan ondernemen! Wij van het Glimlag-team helpen je graag op weg met deze 6 nuttige tips.

 

Tip 1: Een goede voorbereiding is het halve werk

Vooraleer je een goede vragenlijst kunt opstellen, moet je eens diep nadenken over het onderzoeksdoel van je enquête. Dit is de rode draad doorheen je project en van groot belang om je vragenlijst gericht te kunnen opstellen zodat je uiteindelijk de juiste inzichten verwerft.

Vergeet ook niet al eens na te denken op welke manier je de verzamelde resultaten gaat verwerken. Een goede planning zorgt namelijk voor een vlot lopend proces.

 

Tip 2: Op zoek naar de geschikte methode

Met de technologische revolutie heeft praktisch iedereen in onze westerse samenleving toegang tot het web. Hierop gaan we onze enquêtes dan ook verspreiden. Zo zal de respons het hoogst liggen en worden de resultaten snel en gemakkelijk verwerkt.

Heeft uw doelgroep geen toegang tot het web? Dan heeft u nog altijd de mogelijkheid om schriftelijke enquêtes te versturen. 

P.S. Met Glimlag kan je de klanttevredenheid ter plaatse meten op een gemakkelijke manier. Contacteer ons voor meer informatie.

 

Tip 3: Kies voor de juiste vragen

We hebben in het begin het onderzoeksdoel bepaald. Met de juiste vragen, die afgestemd zijn op het onderzoeksdoel, kunnen we de juiste inzichten verwerven.

Heb je nog nooit een klantentevredenheidsenquête afgenomen? Dan is het goed om te vertrouwen op de expertise van professionals. Glimlag biedt je een gemakkelijk te hanteren systeem aan, waarbij je niet van nul hoeft te beginnen en je de tevredenheid van je klanten op een efficiënte manier kan meten.

Het is belangrijk dat je vragen goed geformuleerd zijn en dat het voor de klant niet te veel tijd in beslag neemt. Bedank hen nadien voor het invullen van de feedback.  

 

Tip 4: Optimaal responspercentage

Bij een klantentevredenheidsonderzoek heb je nood aan kwalitatieve antwoorden. Belangrijk is dat je een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid creëert, in combinatie met het garanderen van anonimiteit. Enkel eerlijke antwoorden geven je correcte inzichten.

Geef ook het belang van de medewerking van je klanten aan. Je vermeldt dat hun feedback heel waardevol is voor je bedrijf en ter harte zal worden genomen.

 

Tip 5: Haal het onderste uit de kan

Bekijk je enquête als een bron van nieuwe opportuniteiten. Nu je alle info hebt, kunnen we gaan analyseren. Je bekijkt nog even het onderzoeksdoel en gaat op zoek naar de inzichten waarover we al eerder spraken. Met deze inzichten kun je eventuele aanpassingen gaan doen in het domein waarin je onderzoek deed.

 

Tip 6: Blijf up to date

Herhaling is hierbij het sleutelwoord. Regelmatig enquêtes afnemen zorgt ervoor dat je steeds op de hoogte bent van de mening van de klanten. Met deze kennis kan je beter inspelen op hun behoeftes en dit zal leiden tot een boost van klantentevredenheid.


Maak jouw eerste vragenlijst aan de hand van deze 6 tips!

Gepubliceerd door

Else Thoelen

Interessant artikel?

TERUG NAAR OVERZICHT

Gerelateerde artikels

Weet jij hoe tevreden jouw klanten zijn?

Het meten van de klanttevredenheid, ook wel customer satisfaction genoemd, is belangrijk en wordt de komende jaren nog veel belangrijker! Gezien in onze economie alles draait om de service die je als bedrijf ... Lees meer

Gepubliceerd door Martijn Knoops